martes, 13 de diciembre de 2011

FER - PENSAR - COMUNICAR = CONSTRUCCIÓ DE CONEIXEMENTS

RELACIÓ ENTRE FER I PENSAR

Com podem relacionar el fer i el pensar a Educació Infantil? Pot haver-hi un dels dos només o per aprendre calen tots dos?


Amb aquesta referència de Jordi Martí, he volgut fer constància de la importància del fer i el pensar en l’aprenentatge de les ciències, ja que els models mentals que tenen els nens s’originen per la curiositat i les seves pròpies experiències, però aquests models no es poden construir sense raonar, reflexionar i pensar.

Però cal saber diferenciar entre aquests conceptes:
-          Fer: Són les experiències, les vivències personals dels infants
-          Pensar: Són els continguts teòrics, la reflexió sobre les experiències
-       Comunicar: És l’expressió de les idees obtingudes a partir de la reflexió de les vivències personals apropant-se a un model científic
 



Entenent l’aprenentatge com a construcció de coneixement al qual es tenen en compte les idees prèvies dels infants, s’introdueixen de noves, es comparen i s’ajuda a evolucionar-les, veiem com fer- pensar- comunicar van de la mà.



L’aprenentatge, la construcció del coneixement, ha de ser vivencial però ha de tenir una base teòrica, que permeti els nens reflexionar sobre el que han viscut i d’aquesta manera, fer evolucionar les seves idees cap a un model més científic.

Però aquest aprenentatge no serà possible, si no tenim en compte la importància de respectar els models mentals dels nens. Cal tenir clar que els infants es fan preguntes, explicacions, hipòtesis, sobre els fenòmens del món i per tant, tenen unes idees fetes sobre l’entorn que l’envolta. Així, partint de la base que els nens no són un paper blanc on poder escriure tot allò que el mestre es proposa, sinó que tenen unes idees originades per les seves pròpies vivències, l'ensenyament- aprenentatge ha de seguir el mateix camí. Un camí que com a nucli principal té el respecte, valoració i reconeixement de les habilitats científiques dels infants.


Per tant, veiem com no només amb el FER es poden aprendre ciències, sinó que cal que el fer, el PENSAR i el COMUNICAR estiguin units per tal que l’aprenentatge sigui significatiu i, així, poder evolucionar els seus models cap a un model científic adult.

Però no només s’han de tenir en compte aquestes idees en l’aprenentatge de les ciències naturals, sinó que també s’han de tenir en compte en totes les àrees de treball a l’aula, incloent el coneixement de medi social. En aquesta àrea, també cal tenir-les en compte ja que els nens s’expliquen el món natural, però també es fan qüestions sobre els aspectes més socials de la societat. Per això, podem establir una relació directa amb l’altra part de l’assignatura, perquè és en l’aprenentatge de les ciències, tant naturals com socials, en que la construcció del coneixement és primordial per tal que sigi significatiu.


Reflexionant sobre la relació existent entre el fer i el pensar, m’ha vingut al cap també la relació existent entre totes les assignatures que estem cursant: Educació de les Arts Visuals, Aspectes Instrumentals de les Llengües, Observació sistemàtica i anàlisi de contextos, Didàctica del Coneixement del Medi Natural i Social. Tenint en compte els seus coneixements, podrem treballar qualsevol àrea amb ells, afavorint la reflexió sobre el món que els envolta. I és aquí quan veiem la importància de comunicar, ja sigui amb un dibuix o petita obra d’art, ja sigui de manera oral o escrita en qualsevol llengua, ja sigui a través del seu cos i les seves accions… 

És important que aquestes idees científiques que s’han elaborat, les comuniquin perquè serà d’aquesta manera com construiran un nou model mental científic.

No volia finalitzar la meva reflexió com de costum, fent referència a una frase que m’ajuda a reflexionar sobre la relació entre el fer i el pensar a educació infantil i per tant, hem fa veure la importància d’aquesta relació per aconseguir que sigui significatiu.


La experiencia del mundo no consiste en el número de cosas que se han visto, sino en el número de cosas sobre las que se ha reflexionado con fruto
Gottfried Wilhelm Leibniz

1 comentario: