TERCERA MAGISTRAL DE MEDI SOCIAL: ELS CONTES 
En aquesta sessió magistral, hem parlat sobre el conte com a eina d’aprenentatge, tant dins com fora de l’aula.
Abans d’iniciar amb la meva reflexió sobre els contes, caldria tenir present quina és la definició de conte: 
A partir d’aquestes definicions, podem extreure la idea que el conte és un instrument social de comunicació, amb la finalitat de divertir i entretenir, a partir del qual es transmeten una sèrie de valors socials. 
El conte es converteix, per tant, en una eina d’aprenentatge molt potent vinculada a la transmissió de valors socials que s’han passat de generació en generació. S’ha convertit en una eina per integrar aquells valors que caracteritzen la societat a la qual vivim, allò que considerem important. Cal dir que els contes són gairebé indispensables pel desenvolupament del nen, ja que nodreixen la seva intel·ligència i sensibilitat. Per això, possiblement s’expliqui la gran tradició popular d’aquesta eina, ja que s’han explicat des de molt temps enrere. Tots recordem aquells contes que ens van explicar quan érem petits i ens han acompanyat al llarg de la nostra vida, convertint-se en el nostre referent vital i literari. 
Un aspecte important que no podem deixar passar, és el fet que tot i que el conte té una funció lúdica en sí, es converteix en un estímul en l’aprenentatge i l’adquisició de l’hàbit d’escolta, així com inicia els nens a la lectura. Per tant, al convertir-se una eina de tal importància en el desenvolupament dels infants, cal tenir en compte diferents aspectes perquè aquest arribi i transmeti allò que volem treballar amb els nens. 
Però, si volem transmetre valors socials amb el conte de manera correcta, com hem d’explicar-lo? 
El primer punt que cal tenir en compte a l’hora d’explicar un conte en una classe d’infantil, és la utilització d’un vocabulari adient a la seva maduresa, però això no és sinònim de simplificar el vocabulari i per tant, infravalorar la capacitat d’enteniment dels infants. Cal utilitzar un vocabulari adequat per la seva edat, però podem incorporar conceptes i paraules noves, per així anar desenvolupant la seva competència comunicativa i enriquint el seu vocabulari. Aquest aspecte el podem lligar amb el fet de seguir un ritme i una entonació adequada. Tot i que moltes vegades no donem importància a aquest fet en té molta, ja que marca tota la narració del conte. Canviar el ritme i l’entonació al llarg de l’explicació, enriquirà la narració i mantindrà el interès dels infants en allò que estem explicant. Seguint el fil del llenguatge i la seva utilització durant l’explicació del conte, cal destacar la vocalització clara, ja que si no ens entenen o pronunciem malament alguna paraula, això podrà ocasionar que els infants no desenvolupin el llenguatge correctament i hi hagi problemes de pronunciació en un futur.
Pel que fa als aspectes no verbals de l’explicació del conte, en trobem: la gestió de la mirada, fet molt important ja que si mirem tots els nens, els involucrem en el procés i per tant, mantenim el seu interès vers el conte i el seu missatge; l’expressivitat gestual, que ajuda a corroborar la idea i aclarir conceptes que no hagin entès; els silencis i les interrogacions, que permeten incloure empàticament l’alumne creant expectativa. D’aquesta manera, involucrem el nen al procés d’explicació i a que s’endinsi a la història.
Per altra banda, trobem quatre aspectes molt importants perquè el missatge que volem transmetre amb l’explicació del conte, arribi els infants: expressivitat sonora i musical, que com esmentava anteriorment marcarà el ritme de la narració, ja que augmentarà les sensacions i permetrà desenvolupar la sensibilitat dels infants; compartir l’acció fent participar, fent interrogacions i preguntes els nens perquè ajudin a la creació i explicació del conte, aspecte important perquè aprenguin a expressar-se; la creació del clímax, que està molt lligada a l’entonació, permetrà que l’ambient que hi hagi a l’aula sigui adequat i els nens puguin endinsar-se en la història; i finalment, obrir i tancar adequadament el conte, ja que això permet situar els infants, crear interès, curiositat per la història que explicaran i els endinsaran en el món de la lectura.
Directament lligada a aquesta explicació, vam realitzar nosaltres mateixes l’explicació d’un conte que ens va donar el professor, per poder posar en pràctica els aspectes esmentats anteriorment. Crec que ens va proposar aquesta activitat, perquè així podríem experimentar en primera persona com s’ha d’explicar un conte i quins efectes pot tenir vers el públic que l’escolta. 
A partir de l’activitat i de l’explicació a la classe magistral, m’he qüestionat quina relació poden tenir els contes amb l’altra part de l’assignatura. Com puc relacionar els contes amb les ciències? Personalment, crec que a través dels contes podem ensenyar ciències naturals, com el fenomen de la pluja per exemple. Això, ho vam experimentar en primera persona, ja que el conte que ens va tocar explicar a classe va ser el de Plou i fa sol. Vam voler explicar com és el fenomen de la pluja i d’aquesta manera, es poden treballar les ciències amb una eina molt eficaç i interessant pels nens.
Per altra banda, també podem relacionar el conte i la transmissió dels valors socials implícits en ell, amb la lectura de Pilar Benejam i Joan Pagés, de “Finalidades de las ciencias sociales. La educación para la democracia”, ja que les finalitats de l’educació de les ciències socials són les de transmetre valors socials com la democràcia, educar en la participació i el diàleg i respectar la nostra herència cultural, entre d’altres. Totes aquestes finalitats, estan estretament lligades amb  el conte, perquè a partir d’aquest eduquem als nens en valors i els fem participar d’una tradició de fa molts anys, fent així que coneguin la seva herència cultural.
Però si s’ha d’establir una connexió directa del conte amb altres assignatures, puc afirmar que existeix una relació molt estreta entre aquest contingut i l’assignatura d’Aspectes instrumentals de les llengües. Amb aquesta hem elaborat un conte propi, així com hem treballar tècniques per explicar contes als nens. També, hem pogut treballar aspectes més relacionats amb el llenguatge que ens ajudaran a una bona vocalització, entonació i vocabulari en l’explicació d’un conte. D’aquesta manera, la relació existent entre medi social i l’assignatura d’aspectes instrumentals de les llengües, és molt estreta. 
Llavors, podem dir que el conte com a eina d’aprenentatge a les aules d’educació infantil es converteix en imprescindible, ja que ajuda a desenvolupar competències importants per l’educació dels infants. 
No voldria finalitzar la meva reflexió, sense deixar aquest vídeo que resumeix la importància del conte en l’educació dels nens: 



 
No hay comentarios:
Publicar un comentario