martes, 13 de diciembre de 2011

QUIN CIUTADÀ VOLEM EDUCAR?

QUARTA MAGISTRAL DE CIÈNCIES SOCIALS: CONNECTEM EL CURRICULUM AMB LA CONFERÈNCIA DE ROSA MARIA TARIN

A la classe magistral realitzada abans de la conferència sobre l’Educació per la Sostenibilitat de Rosa Maria Tarin, hem parlat sobre el currículum i els seus aspectes.

Però, com podem fer entendre a algú que no estigui relacionat amb l’àmbit de l’educació, el què és el currículum?

Llavors, podem dir que el currículum és el recull dels diferents aspectes formals que s’han de treballar a l’educació infantil, basats en uns objectius generals i uns d’específics.
Podríem comparar el currículum amb una casa. Primer, necessitem els fonaments, els pilars, és a dir, les capacitats. Aquestes capacitats són molt flexibles, ja que el currículum és obert i permet maniobrar. Les capacitats tenen una intenció interdisciplinar, una voluntat transversal, és a dir, que fan referència a tot el procés d’ensenyament- aprenentatge, en que el més important és que els nens desenvolupin totes les capacitats fixades al currículum.
Aquestes capacitats ens porten a uns objectius que concreten com arribar a aconseguir-les. Però, l’objectiu no és una eina de treball a l’aula. El que necessitem per treballar a l’aula són uns continguts, que estan estretament vinculats a unes àrees d’aprenentatge:
-          Àrea de descoberta d’un mateix i dels altres
-          Àrea de descoberta de l’entorn
-          Àrea de comunicació i llenguatges

Per resumir de manera més visual el concepte de currículum i els aspectes que l’engloben, podem trobar aquesta construcció i relació de continguts:

 I, a partir d’aquí, em qüestiono per què és important tenir present el currículum a l’aula? Doncs, és important tenir-lo present, ja que ens permet tenir en compte tots aquells aspectes que els infants haurien d’aconseguir durant el període per tal de desenvolupar-se correctament a tots els nivells: cognitiu, emocional, afectiu, psicomotriu, etc. Per això, les finalitats que es proposa una mestra, a partir de la seva cosmovisió (la seva visió del món), coincideixen amb les expectatives del currículum.

Un cop explicat que és el currículum, cal tenir en compte la xerrada feta per la Rosa Maria Tarin. I em ve una pregunta al cap. 
Quin ciutadà volem educar? 

És curiós com el mateix dia que ens donen una xerrada sobre l’educació per la sostenibilitat, ens trobem el campus ple de brutícia, conseqüència de la festa major no autoritzada del dia anterior. I, per això, se’ns acut aquesta qüestió. 

Si som una facultat d’educació, quina educació pretenem donar als nostres alumnes, si nosaltres no tenim cura del nostra entorn?
Si és cert, que jo vaig participar de la festa però era conscient que l’entorn s’ha de cuidar i per això, tot allò que no havia de tornar a utilitzar era dipositat al seu contenidor corresponent. Però, la resta de la gent que va participar durant tot el dia i la nit, sembla que no tenien respecte vers el nostre entorn. Això, em fa pensar que l’educació per la sostenibilitat que han rebut no ha sigut adequada i per aquest motiu, els és igual embrutar si després s’ho netegen altres persones.
Per això, caldria integrar al currículum l’educació per la sostenibilitat i treballar no sols amb els nens, sinó també amb les famílies, agent de socialització dels nens per excel·lència.
Hem d’educar els nens en uns valors sostenibles, ètics amb les seves accions i hem d’ajudar a que desenvolupin a una visió crítica del món. Necessitem d’una escola participativa, que impliqui tots els agents de la comunitat educativa; una escola oberta i activa, implicada amb l’entorn; uns equipaments sostenibles, és a dir, hem d’oferir als infants uns espais i un temps per explorar, manipular, reflexionar, per tal que hi hagi aprenentatge.

Només d’aquesta manera, treballant conjuntament amb infants, família i escola podrem evitar accions tan poc sostenibles com les realitzades a la festa major.
Educant en uns valors ètics, seguint les finalitats de les ciències socials, utilitzant diferents recursos, guiant-nos del currículum, podrem ajudar i facilitar l’aprenentatge significatiu dels infants, contribuint a formar la seva visió del món, una visió crítica i sostenible.

Aquesta conferència m’ha fet pensar quin ciutadà vull educar a les meves classes, i cal dir que tenint en compte els seus coneixements previs (models mentals) i aportant de nous, els meus alumnes puguin ser capaços de construir autònomament el seu raonament i pensament, fent-se qüestions del món, tenint una visió crítica dels seus fenòmens i reflexionar sobre ells, per poder escollir en quin futur volen viure, perquè només ells són els protagonistes de la seva vida i, per tant, hauran d’escollir el seu futur, un futur sostenible. 


Crec que aquesta conferència i el currículum estan estretament relacionats amb l’altre part de l’assignatura, ciències del medi natural, ja que els infants es fan qüestions no sols del món, sinó també dels fenòmens que n’hi ha, entre ells els aspectes científics com poden ser el fenomen de la pluja, la sostenibilitat de l’entorn, etc.
A més, n’he trobat relacions amb l’assignatura d’Educació de les Arts Visuals, en la qual també se’ns diu que s’ha de tenir en compte el currículum, però hem de deixar que siguin els infants els protagonistes de les seves accions i que reciclant, siguin capaços de produir grans obres d’art. A més, l’observació durant aquest procés d’aprenentatge també és important, per tant també la podem relacionar amb l’assignatura d’Observació sistemàtica i anàlisi de contextos. És imprescindible remarcar, que els diferents contextos en els quals els infants es mouen, tenen una gran influència en les seves accions i la seva manera de pensar. Per tant, l’entorn és un aspecte molt important a la seva vida.

Crec que ha sigut molt adequada la conferència de Rosa Maria Tarin, mestra d’educació infantil i primària, aquest dia, ja que el vam poder relacionar amb tota la brutícia trobada després de la festa major i per tant, reflexionar sobre els nostres actes vers l’entorn que ens envolta.
Per això crec que treballar amb els infants des d’una perspectiva ecològica i sostenible, és molt important perquè puguin desenvolupar una capacitat crítica vers el món.

Per acabar, m’agradaria deixar una de les frases que m’ha fet reflexionar sobre els diferents punts que he anat citant al llarg de la meva reflexió, sobretot pel fet d'anar més enllà del que està pautat:

Si te dan un papel pautado, escribe por detrás
Juan Ramón Jiménez

No hay comentarios:

Publicar un comentario